Wednesday, January 4, 2012

tercemar sudah IPSI

gelagat sebilangan kecil siswa siswi UPSI sangat memualkan. upsi adalah ibarat kilang pengeluar tenaga guru. guru org yg mulia lagi berperibadi. guru contoh peribadi bagi murid. guru mengajar murid beradab dan bersopan. guru cerminan masyarakat. gurulah manusia yg mendidik anak generasi masa depan tahu erti yang korek itu kendi yang merah itu saga. yang baik itu budi, yang indah itu bahasa. namun perangai buruk siswa upsi yg berdemontrasi minggu lalu menzahirkan sebaliknya. maka sekelompok pelajar upsi yg mempalitkan imej huduh kpd unuversiti perguruan itu menyedarkan masyarakat bahawa tidak semua yg berada di sana layak menajdi guru.

proses melahirkan guru untuk berkhidmat kpd anak anak kecil memerlukan pemikiran semula. kejadian siswa berkelakkuan melampau lagi biadap di upsi membuktikan bukan semua siswa yg dididik dan belajar untuk menajdi guru di sana, layak menjadi guru. KPM dan KPT perlu memikirkan semua ciri ciri unggul pelajar yg ingin menjadi guru pada masa hadapan.

upsi yg selama ini dikenali sebagai lubuk melahirkan insan guru yg berdidikasi, berjati diri, beradab mulia dan kilang melahirkan pemimpin berwibawa sudah melahirkan insan yg sebaliknya. perbuatan siswa upsi menjadikan masyarakat mempersoalkan KPI pentadbir utamanya. Apakah langkah yg diambil oleh NC, TNC dan ahli ahli senat nya untuk mendidik pelajar upsi agar lebih bersifat mulia, dan meneropong diri setelah kejadian buruk pertama di pwtc seminggu sebelum itu.

harap pihak KPT dan kabinet Dato Seri Najid mencari punca virus dan siapa yg menjadi 'radikal bebasnya'.

No comments:

Post a Comment